Skip to content

FOR MENNESKER DER ARBEJDER MED MENNESKER

KØBENHAVN / JYLLAND  2025
FOR MENNESKER DER ARBEJDER MED MENNESKER
PRAKTISK OG TEORETISK SELVAGENS I FAGLIG PRAKSIS

Læring i et neuroaffektivt perspektiv

Undervisere: Hannah Jakobsen og Bjørn Winther


Årsforløb  2025

FOR MENNESKER DER ARBEJDER MED MENNESKER
PRAKTISK OG TEORETISK SELVAGENS I FAGLIG PRAKSIS

modul 1.  fredag og lørdag 7-8 februar

Modul 2.  fredag og lørdag 4.-5.april

Gruppens størrelse vil være Maks 12 deltagere.

Otte hele dage
PRIS: 8.900 kr. for hele års-forløbet.
Tilmelding til hele forløbet er nødvendigt.

Det vil være mulighed for online samling mellem  de fysiske moduler.

TILMELDING >>

 

Selvagens et psykologisk begreb
Selvagens handler om at bruge sig selv mere bevidst i mødet med andre. I den professionelle kontakt er det ikke kun sproglig formidling, der er i spil – også kroppens, sansernes og følelsernes signaler formidler information. Man er som helhed et redskab i relation til andre, og denne indsigt er særlig vigtig i det professionelle, men også i det personlige liv.

Følgende temaer vil vi fokusere på:

– At genkende egne mønstre, sårbarheder og ressourcer

– At blive opmærksom på kroppens, sansernes og følelsernes sprog

– Hvordan man passer på sig selv og undgår stress

– Betydningen af og støtten fra en meditativ praksis

Vi vil tage udgangspunkt i forståelsen af den treenige hjernes potentiale for sansning, følelse, kognition og mentalisering. Den Neuroaffektive forståelse handler om bevidst integration og om at modnes som menneske. Denne viden vil fungere som ramme for vores arbejde.

Hjertesansen – Træning af den empatiske evne.
Hjertet har sans for helhed og integration.

Vi vil træne evnen til at lytte til og anvende hjertets stille stemmer og kraftfulde potentiale. Med en villighed til at se både indad og udad fra et følelsesrum, der hverken er banalt, enkelt eller romantisk. Det kræver mod at udholde den nødvendige smerte og at møde andre med åndedræt, krop og opmærksomt nærvær. Sammen vil vi opleve og formidle møder, der kan være forvandlende.

 

FORANKRING I KROPPEN

Det somatiske arbejde er af stor betydning – både i en meditativ praksis og i evnen til kontakt. Kroppen, sanserne og åndedrættet udgør fundamentet for livsudfoldelse, tillid og tryghed. Fysiske øvelser og energiøvelser kan hjælpe med at skabe grundlæggende balance. Dette arbejde hjælper os med at afstemme hjerne, hjerte og nervesystem – både indad i os selv og udad i kontakten med andre.

Det særlige ved dette forløb er den måde, vi arbejder personligt og kropsligt med de teoretiske begreber.

Kurset henvender sig til alle, der arbejder med undervisning, terapi og formidling.

 

MÅLGRUPPE
Professionelle som underviser, lærere. pædagoger, psykologer, ledere, konsulenter,
– og mennesker som synes det lyder interessant.
Som udgangspunkt har man en professionel rolle som leder/ underviser ”karavanefører” for et fællesskab af mennesker, der har et mål, – en opgave, en leg, en proces, de skal udføre og løse sammen.

HVAD ER NEUROAFFEKTIV FORSTÅELSE
Neuroaffektiv forståelse og kompetence kommer fra Neuroaffektiv Udviklingspsykologi.
Viden om den treenige hjernes potentiale for sansning, følelse, kognition og mentalisering.
Neuroaffektiv forståelse handler om bevidst integration af dette menneskelige potentiale:

 

VIDEN OM
Dybere menneskelig modning og indre orientering i forhold til sig selv og i forhold til andre mennesker, både i samarbejdssituationer og i personlige relationer.
Læring der kan anvendes af enhver, der arbejder med udvikling og facilitering af processer for mennesker på mange niveauer.

Kompetencer som du kan udvikle som underviser og i det personlige.
– at blive bevidst om egne mønstre (ex. tilknytningsmønstre)
Viden og træning i evnen til at være i kontakt.

At træne selvregulering i forhold til de Neuroaffektive kompasser, autonomt, limbisk og præfrontalt.

 



UDVIDET BESKRIVELSE

At bruge Neroaffektiv teori i faglig praksis

Det særlige ved denne sammenhæng er at vi arbejder personligt og kropsligt med de teoretiske begreber.

 

Hvad er Neuroaffektiv forståelse?

Neuroaffektiv forståelse og kompetence kommer fra Neuroaffektiv Udviklingspsykologi.

Viden om den treenige hjernes potentiale for sansning, følelse, kognition og mentalisering.

Neuroaffektiv forståelse handler om bevidst integration af dette menneskelige potentiale.

At udvikle følelsesmæssig intelligens, empati og menneskelig modning.

En dybere menneskelig modning og indre orientering i forhold til sig selv og i forhold til andre mennesker, både i samarbejdssituationer og personlige relationer.

Denne viden og læring kan anvendes af enhver, der arbejder med udvikling og facilitering af processer for mennesker på mange niveauer.

 

Kompetencer som du kan udvikle som underviser

I det personlige

At blive bevidst om egne mønstre (ex. tilknytningsmønstre) og bevidst viden om evnen til at være i kontakt.

At træne selvregulering i forhold til de Neuroaffektive kompasser, autonomt, limbisk og præfrontalt.

Værktøjer til at regulere stress og tilstande af følelsesmæssig overvældelse.

Evne til at metallisere betyder, at man kan se sig selv som den person man er, i den rolle man har; man kan mærke de andre indefra – og se sig selv udefra.

At blive mere bevidst og operativ i forståelsen og udviklingen denne kompetence.

 

I det relationelle

Regulering af den ydre situation.

Macro og micro-regulering.

Macro-regulering er rammerne og stukturen i en given situation.

Micro-regulering er bevidst at anvende den information, der findes i en given situation til at skabe kontakt, dvs. information fra det sproglige, kropssproglige og følelsesmæssige udtryk, der både introvert og ekstrovert er til stede. Dette bruges til at kvalificere, hvad der er brug for af samspil, for at vi fx kan løse en opgave sammen. Skabe et konstruktivt åbent læringsrum.

Opmærksomhed som redskab

Mindfulness er et meget præcist redskab til træning og fordybelse af den indre kontakt. Denne opmærksomhedstræning er en væsentlig faglig kompetence i pædagogisk arbejde og i samarbejdsprocesser.

Indre redskaber i forskellige former, bruges til balancering og navigation, mellem vitalitet, sansning følelse og forståelse. Denne sammenhæng udvikler naturligt den empatiske kapacitet.

Det er træningen af disse kompetencer der kaldes Selvagens.

At kende sig selv og kunne regulere sig selv, som en forudsætning for at kunne regulere og få dybere forståelse af et samvær. At være en kompetent ”karavanefører”.

Ved at gøre flere ubevidste indtryk til mere bevidste, – ved at aflæse og realitetsteste, hvad der foregår i den anden’, kan der opstå øjeblikke af særlig intens kontakt’, ”mødeøjeblikke” disse øjeblikke kan åbne et optimalt læringsfelt. ( jf. Den Schweiziske forsker Daniel Stern ).

God kontakt og forståelse for den andens udgangspunkt styrker samarbejdsevnen. Vi optimerer brugen af hinandens kompetencer, når vi inkluderer og respekterer regulering af de følelsesmæssig behov, som en del af den opgave vi skal løse.

Det er i de følelsesmæssige behov vi mærker mening og fællesskab.

Del på din
facebook eller mail: